2023’te 16 milyon icra-iflas kararı alındı

ANKARA (İGFA) – Adalet Bakanlığı, 2023 yılının adli istatistik datalarını açıkladı.

Türkiye’de işlenen hataların ayrıntılı sayılarına yer verilen 132 sayfalık raporda, 2023 yılının ve evvelki 2 yılın icra-iflas sayıları karşılaştırılarak açıklandı.

Buna nazaran; icra ve iflas dairelerinde 2021’de 8 milyon, 2022’de 8.2 milyon icra iflas kararı alındı. Bu sayı 2023 yılında yaklaşık 2 katına yükseldi ve tam 16 milyon icra ve iflas kararı çıkarıldı. Bu durum alacaklıların iflas eden şirketlerden haklarını alabilmeleri için yasal bildirimlerini nasıl yapılacağı konusunu bir sefer daha gündeme getirdi. TÜRKKEP’e nazaran; ticarette yaşanması epeyce mümkün olan bu tip durumlarda ihtar ve ihbar üzere her türlü yasal bildirimin elektronik ortam üzerinden basitçe yapılması ve yasal süreçlerin sürat kazanması için şirketlerin ekosistemlerini KEP (Kayıtlı Elektronik Posta) ile yönetmesi büyük değer taşıyor.

YASAL BİLDİRİMLER KEP İLE BASİTÇE YAPILABİLİYOR

Temerrüde düşen ya da iflas eden şirketlerden alacağı olan işletmeler ve bireyler haklarını aramak için yasal yollara başvurmak durumunda. Mahkemeye başvurabilmek için ise ilgili işletmeye evvelden ihtar, ihbar vb yasal bildirim yapmaları gerekiyor. Noter üzerinden gönderilen iadeli taahhütlü postalar vakit ve maliyet kaybına neden olurken evrakların kaybolması ya da ulaşmaması üzere riskleri de beraberinde getiriyor. Evrakların fiziki olarak gönderilmesi için kargo, kâğıt, baskı, toner, zarf ve yakıt üzere masraf kalemlerine gereksinim duyuluyor. Aslında mağduriyet yaşayan alacaklılar bir de bu maddi yüklerle karşı karşıya gelebiliyor. Kâğıt üretiminde ağaçların kesilmesi ve kâğıdın bir yerden bir yere ulaştırılması için harcanan mazot, akaryakıt üzere yakıtlar ise çevreyi olumsuz etkiliyor. Fiziki bildirim süreci günler hatta haftalar sürebiliyor. Karşı tarafın adres değişikliği yapması durumunda ise evrakın muhatabına ulaştırılması neredeyse imkânsız hale geliyor.

KEP, tüm bu süreçlerin daha zahmetsiz, çok daha az maliyetle ve azamî inançla gerçekleştirilmesini sağlıyor. KEP üzerinden fesih, ihtar, ihbar vb. her türlü bildirim resmi ve yasal bir biçimde gerçekleştirilebiliyor.

Yasal geçerli olan bu bildirimlerle karşı taraftan hak talep edilebiliyor. Alıcı ve gönderici kimliklerinin net bir halde belirli olduğu KEP sistemi üzerinden yapılan bir resmi irtibatta gönderici iletiyi kendisinin göndermediğini, alıcı ise mesajın kendisine ulaşmadığını argüman edemiyor. Tüzel geçerliliğe sahip olan KEP sistemi, mesajlara dair gönderildi ve okundu üzere tüm bilgileri, değişmezlik garantisiyle 20 yıl müddetle saklıyor. Kanıtlar gerektiğinde mahkemede kanıt olarak kullanılabiliyor. KEP üzerinden gönderilen her türlü mesaj 24 saat içerisinde okundu olarak kabul ediliyor. KEP; çalışan-işveren, şirketler, tedarikçiler ve mal alanlar ortasındaki tüm bağlantısı inançlı, yasal, süratli ve zahmetsiz bir hale getiriyor.

Yasal bildirimlerin KEP üzerinden yapılmasının birçok avantajı olduğunu tabir eden TÜRKKEP Genel Müdürü Olcay Yıldız, “KEP’in kullanım oranı ülkemizde her geçen gün artmaya devam ediyor. Zira KEP, kullanıcılarına inançlı, kolay, süratli ve yasal bir bağlantı imkânı sunuyor. KEP’in en çok kullanıldığı alanlardan bir tanesi de yasal bildirim konusu. Bildirimlerin fiziki olarak değil elektronik ortam üzerinden yapılmasının pek çok avantajı bulunuyor. Birebir şahit olduğum ve hatta fotoğrafladığım bir olayı paylaşmak istiyorum: Bir şirket rastgele bir nedenden ötürü kapatıp gitmiş. Kapısında 30 tane haber kâğıdı ve 3 tane tebligat var. Bu kâğıtları ve tebligatları gönderenlerin kapatan şirketten alacakları var. Haklarını aramak ismine mahkemeye başvurabilmek için bu bildirimleri yapmak zorundalar” dedi.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir